JellyPages.com
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday 25 June 2013

PAVLOVA DEALOVA

Mownink ouls....dah bape hari tak menghupdate blog kan..ok,nak crite tentang dessert yang femes giler sekarang  nie...Ari isnin aritue,masa jenjalan kat Jusco,kitorang pegi la kat bahagian buah-buahan..walawei,nampak comel la plak buah beri beri nie,dengan kiwi nye...stoberi lagi,huhu~

dush!terpikir dikepala hotak nak membuat dessert femes itu..so,ape lagi cargas la amek stoberi,kiwi dan anggur itam sorang sekotak (errr...sorang eyh)lantak la,dalam ati senyum senyum kamben jer memikirkan dessert ku nanti..


Sampai jer umah tros cepat-cepat buat meringue..aku pon tak brapa paham sangat ape benda meringue nie tapi lepas nengok masterchef tros paham,wahhh gitu! sambil buat nie dok berangan konon2 Che Ta la...hehe,lepas 1 jam 30 min jadilah dessert aku...

hat cantek nie,bukan aku buat..ini sumber dari blogammar.com

haa...yang huduh nie mak buat hokay..PAVLOVA DEALOVA

Nah,mangga pon aku taruk skali...rasa dia sedap,sebelah dalam lembut jer...dessert nie amat sesuai untuk orang yang ada penyakit kencing masin..skali makan tros berdesing gigi aku..Jom aku bagi resepi plak..


Bahan-bahan 
  • 3 cawan gula kastor
  • 4 biji telur (putih nye saja yer)
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu besar cuka buah
  • 2 sudu besar esen vanilla
  • Buah buahan sesuka hati
  • whipping cream

Cara Membuatnye
  • mula mula pecahkan kesemua telur,amek putihnya saje..pukul sampai dia berbuih buih cinta
  • pastu masukkan gula sedikit demi sedikit,pukul lagi sampai jadi putih berkilat
  • cuba puan2 tongengkan mangkuk tue di atas kepala,kalau tak jatuh tue maknanya dah ok!syabas bete
  • masukkan pula tepung,cuka dan esen vanilla..kacau sebati
  • panaskan oven dalam suhu 150c dalam masa 15 minit...
  • tuangkan meringue anda kedalam bekas untuk dibakar...aku carik baking paper xder,so aku guna aliminium foil jer (pon boleh)
  • tuang atas tue,buat la bentuk sesuka hati anda..nak bulat,patsegi ker tak kesah la..
  • pastu bakar selama 1 jam dalam suhu 140c
  • bila dah siap dibakar,biarkan dlo meringue dalam oven sampai dia sejuk
  • lepas keluarkan ,baru la kita taruk whipping cream sebagai topping
  • Last sekali hiasilah pavlova anda dengan buah buahan sesedap mata memandang...
  • ok siap! masukkan dalam peti ais,makan sejuk2 taw....

SELAMAT MENCUBA!!


No comments:

Post a Comment